Recurrent Respiratory Papillomatosis

Wat is RRP

Recurrent Respiratory Papillomatosis, een ziektebeeld aan de stembanden en/of luchtwegen, welke een behoorlijke impact kan hebben op de stem en/of luchtwegen. In het Nederlands wordt gesproken over Larynxpapilloom.

Larynxpapilloom ontstaat vanuit het HPV (Humaan Papillomavirus) type 6 en 11, waarbij zich bloemkoolvormige afwijkingen (papilloom) door de gehele luchtweg kan vormen, van de longen tot de neus. Meestal ontwikkelen deze afwijkingen zich in het strottenhoofd (=de larynx) vandaar de naam larynxpapilloom.

Larynxpapilloom komt na het verwijderen vaak terug. Er bestaat op dit moment helaas geen genezende behandeling voor larynxpapilloom. Op dit moment is de behandeling met name gericht op symptoombestrijding, waarbij de schade aan de stembanden en luchtwegen zoveel mogelijk beperkt wordt.

Naast opereren zijn in het verleden vele soorten medicijnen geprobeerd. Geen van deze medicijnen leek echter het gewenste effect, namelijk genezing te geven voor de gehele groep patiƫnten.

Voor uitgebreide informatie verwijzen wij u naar www.rrp.nu.